Vergeet het voetbal- of survivalkamp: anno 2017 stuur je je kind op programmeerkamp.

Op school leren programmeren gebeurt nog nauwelijks – hooguit als extra lesprogramma voor superslimme kinderen – mits er een docent met affiniteit voor ICT te vinden is. Maar je kunt je kind wel via een zomerkamp voorbereiden op de banen van de toekomst.

Techn-zomerkampen zitten in de lift. Zo bieden Bomberbot en Lyceo programmeerkampen aan en organiseert Vinea samen met de Universiteit van Amsterdam een sciencecamp en een kamp voor Young engineers aan. In de VS zijn techzomerkampen de normaalste zaak van de wereld. Opinieblad Forum keek een dagje mee bij het Codekamp van Bomberbot en maakt er een verslag van.

Veel animo
Bomberbot organiseert de programmeerkampen deze zomer voor het eerst. Bedenker Cristian Bello, die uit Colombia naar Amsterdam kwam om zijn bedrijf hier op te zetten, is positief verrast over het animo voor de kampen. Zo wordt het kamp in het Hervormd Lyceum West in Amsterdam waar Forum verslag van doet bezocht door 40 kinderen. “Weet je dat sommige ouders wel een uur rijden om hier te komen? Zo belangrijk vinden ze dus dat hun kinderen leren programmeren.”

Bomberbot ontwikkelde een gelijknamig softwareprogramma voor scholen om kinderen de basis van het programmeren te leren, plus een bijbehorend curriculum om het iedere juf of meester óók bij te brengen. Een paar maanden geleden wierp één van zijn werknemers op dat een codekamp wel leuk zou zijn. En zo geschiedde. Alle kampen van Maastricht tot Amsterdam zitten vol. Bello is alweer bezig met het organiseren van de volgende kampen in de herfst- en kerstvakantie.

Programmeur worden hoeft niet per se
In een week leren de kinderen de logica achter belangrijke programmeertalen zoals Python en C en ze leggen een heel goede basis voor HTML en CSS. Officieel geen echte programmeertalen, wel toegankelijk en makkelijk te leren. Met die basis kunnen kinderen bijvoorbeeld een eigen website maken.

Volgens Bello hoeven kinderen geen programmeur te worden. “Daar gaat het mij helemaal niet om. Natuurlijk, je kunt een goede boterham verdienen als developer. Maar het allerbelangrijkste is dat kinderen de wereld om hen heen begrijpen. Daarvoor zijn deze skills essentieel. En dat ze snappen hoe je een probleem oplost.”

Wel of geen vak op school?
In 2019 gaat de politiek zich definitief buigen over de vraag of nieuwe vakken zoals burgerschap en digitale geletterdheid, waar het Platform Onderwijs 2032 in 2015 over adviseerde, het curriculum halen. Inmiddels kunnen scholen zelf meepraten over de inhoud van die vakken. Of kinderen nu programmeerles op school krijgen, is sterk wisselend. Sommige basisscholen werken met programma’s zoals Bomberbot, andere scholen doen kleine jaarlijkse projecten. Sommigen doen niets. Ook op de middelbare school verschilt het sterk per school.

Bello hoopt dat programmeren straks echt onderdeel wordt van het onderwijs, zoals in landen als Estland en Engeland. Hij kwam dan ook met zijn start-up naar Nederland, omdat hier het onderwijssysteem tot de beste van Europa behoort, maar geen aandacht besteedt aan programmeren. “Ik snap wel dat er veel druk op leraren is om allerlei vakken aan te bieden. Maar wat mij betreft hoort dit gewoon thuis in een vak over 21rst century skills. We moeten kinderen goed voorbereiden op de toekomst.”

Bron: AG Connect