Minister van Engelshoven opent Girlsday 2018, 11.000 meisjes bezoeken Techbedrijven

Minister van Engelshoven opent Girlsday 2018, 11.000 meisjes bezoeken Techbedrijven

Gepubliceerd:

Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op donderdag 12 april het startschot gegeven voor Girlsday 2018. In totaal hebben ruim elfduizend meisjes uit het basis- en voortgezet onderwijs door het hele land heen kennis gemaakt de tech-sector en ICT-bedrijven.

Minister Van Engelshoven gaf het startsein bij bouwbedrijf BAM op de bouwplaats van de Rotterdamsebaan in Den Haag met behulp van een HoloLens. Een HoloLens is een een ‘mixed reality’-bril waardoor de echte wereld gecombineerd wordt met virtuele informatie. De lens wordt in de bouw gebruikt voor digitale werkinstructies.

Aan Girlsday 2018 doen ruim 11.000 meisjes (van 10 tot 15 jaar) mee bij 350 bèta, technische en ICT-bedrijven. Door op Girlsday meisjes uit te nodigen laten bedrijven en technische afdelingen van andere organisaties de meisjes nadrukkelijk weten dat zij van harte welkom zijn in de technologie.

En de meisjes kunnen kennis maken met de veelheid aan mogelijkheden. In Leeuwarden gaan meisjes bijvoorbeeld zelf water reinigen, meisjes in Amsterdam zijn voor een dag theatertechnicus en in Wijchen zetten meisjes zelf een Formule 1-wagen in elkaar. Andere voorbeelden van Girlsday-activiteiten zijn games maken, laser snijden, vluchtsimulaties uitvoeren, badkamers installeren en procesoperator zijn.

In Nederland kiezen nog steeds te weinig meisjes voor bèta, techniek en ICT. VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek wil de participatie van meisjes in deze sectoren vergroten. Girlsday is een van de activiteiten van VHTO om meisjes te laten kennismaken met bèta, techniek en ICT.

Stichting CA ICT steunt het VHTO als veelbelovend werkgelegenheidsproject in de ICT. In Nederland kiezen weinig meisjes voor een ICT-opleiding. Bij de keuze voor een opleiding of beroep zijn invloeden uit de directe omgeving een belangrijke factor. Veel meisjes kennen geen vrouwen met een opleiding en/of beroep in de ICT. Ook hebben ze vaak geen zicht op de rol van ICT bij maatschappelijke innovaties. Met financiële steun van CA-ICT is VHTO gestart met activiteiten die meisjes gaan laten zien en ervaren wat werken in de ICT inhoudt. Vrouwelijke ICT-professionals, vrouwelijke studenten en CIO’s ondersteunen bij deze activiteiten binnen en buiten de school.

Bron: VHTO

Foto: Jurriaan Brobbel