Nog iets minder dan 2 weken te gaan en Girlsday – het evenement dat meisjes laat kennismaken met bèta, techniek en ICT – gaat van start.

Tot nu toe hebben zich al meer dan 10.000 meisjes en 330 bedrijven aangemeld voor Girlsday 2017, dat donderdag 13 april op verschillende locaties verspreid over het hele land plaatsvindt.

Vorig jaar openden 351 bedrijven en organisaties in heel Nederland hun deuren voor meisjes tussen de 10 en 15 jaar, om hen kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Het was voor het eerst dat de 10.000-grens werd gepasseerd: in totaal namen 10.378 meisjes deel aan Girlsday 2016. Het ging toen in de helft van de gevallen om meisjes op de havo of het vwo, een derde van de meisjes zat op het vmbo en 17 procent zat in groep 7 of 8 van de basisschool.

Met nog bijna 2 weken te gaan kan het haast niet anders dan dat er dit jaar een recordaantal meisjes, scholen en bedrijven meedoen aan deze editie.

“De matching van de meisjes en bedrijven is in volle gang. Het Girlsday-team zoekt voor alle meisjes een plaats. In de buurt van Amersfoort, Den Bosch, Den Helder en Lemmer zoeken we nog bedrijven die het leuk vinden mee te doen met Girlsday”, vertelt een woordvoerder van VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en beta/techniek, dat verantwoordelijk is voor het matchen van scholen en bedrijven.

Activiteiten en rolmodellen

Tijdens Girlsday openen tal van bèta-, technische en ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten die speciaal voor hen op Girlsday worden georganiseerd. Zij maken niet alleen kennis met de technische (IT) werkzaamheden in de dagelijkse beroepspraktijk, maar leren ook de vrouwelijke medewerkers die in de bedrijven werken kennen.

Zo kunnen meisjes op Girlsday onder meer robotmedewerkers ontmoeten bij VANAD Group in Capelle aan den IJssel. “Als ICT-organisatie weten we dat het vinden van vrouwelijk ICT-talent een uitdaging is. Daarom vinden we het zeer belangrijk dat er geen talent verloren gaat. Meisjes zijn helaas niet goed bekend met de beroepen in deze sector. We zijn ons er van bewust dat we als organisatie onmisbaar zijn bij de beeldvorming en voorlichting van deze meisjes”, licht een woordvoerder van het bedrijf toe.

Veel animo

Naast VANAD Group doen er nog veel meer IT-bedrijven mee aan Girlsday 2017, waaronder Capgemini, SAP, IBM, Dell, Sogeti, SURFnet, Microsoft en Exact, maar ook minder bekende namen dragen hun steentje bij. “Bedrijven die de afgelopen jaren deelnamen aan Girlsday, hebben ervaren dat de betrokkenheid en de bereidheid van vrouwelijke medewerkers om zich in te zetten voor de toekomstige generatie groot is. Bovendien dringt bij steeds meer bedrijven het besef door dat genderdiversiteit op de werkvloer zorgt voor betere resultaten. Het wordt als positief ervaren om contacten met scholen in de omgeving te onderhouden en het maatschappelijke engagement dat uit deelname blijkt is positief voor het bedrijfsimago”, somt de woordvoerder van VHTO op.

Historie Girlsday

De oorsprong van Girlsday ligt in Amerika, waar sinds 1993 de ‘Take-Our-Daughters-To-Work-Day’ wordt georganiseerd voor dochters van werknemers van bedrijven. Doel van deze dag is de waarde van een goede opleiding en de mogelijkheden voor de toekomst aan meisjes te laten zien. 
Girlsday is al jaren een groot succes in Duitsland. In 2001 vond in Duitsland de eerste Girlsday – Mädchen-Zukunftstag – plaats. Momenteel vinden ook in Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Polen en Kosovo Girlsdays plaats.
De eerste editie van Girlsday in Nederland vond plaats in april 2010. Toen deden er 2608 meisjes mee.
Bedrijven die op de valreep nog mee willen doen aan de editie van 2017 kunnen zich hier aanmelden.

Kijk hier naar een trailer over Girlsday

Bron: AG Connect